جستجو در دانشنامه آهنات

جدیدترین مقالات آهنات

تفاوت نبشی و ناودانی در کدام موارد است؟

تاریخ : 1402/09/14       نویسنده : آهنات


در صنعت ساختمان سازی، نبشی و ناودانی دو پروفیل فلزی کاربردی می باشند که بیشتر از سایر محصولات رنگ مورد استفاده و توجه قرار می گیرند.

این پروفیل های فولادی در صنعت ساخت و ساز دارای تفاوت های بسیار زیادی از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد، جنس و اجزای سازنده هستند. در صورتی که شخصی با این دو پروفیل فولادی آشنایی کافی نداشته باشد، ممکن است در زمان مواجهه با آن دچار برخی اشتباهاتی شود. از این رو شناخت تفاوت نبشی و ناودانی و علت ایجاد این تفاوت ها گامی مهم در زمان خرید و انتخاب نبشی و ناودانی به شمار می آید.

لیست قیمت های نبشی و ناودانی

این پروفیل ها برای افرادی که با صنعت ساخت و ساز ارتباط و آشنایی چندانی ندارند، به اندازه ی سایر مقاطع فولادی همچون میلگرد و تیرآهن شناخته شده نمی باشد.

این دو پروفیل به دلیل شکل سطح مقطعی آن شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

به همین خاطر شناخت دقیق تفاوت نبشی و ناودانی می تواند در انتخاب پروفیل مناسب از بین این دو مفید واقع شود. در ابتدا با تعریفی از هر دو پروفیل برای شناخت دقیق تفاوت نبشی و ناودانی شروع می کنیم.

بررسی تفاوت های میان نبشی و ناودانی

نبشی چیست

نبشی به پروفیل های فولادی که دارای مقطعی باز هستند، گفته می شود. این پروفیل های فولادی به شکل L یا V انگلیسی می باشند.

به این صورت که دو ضلع آن ها به ترتیب با زاویه های 90 تا 45 درجه در کنار هم قرار گرفته می شوند. طول ضلع های این پروفیل ها ممکن است به صورت برابر یا نابرابر از همدیگر باشند.

لیست قیمت نبشی

البته در همین راستا، ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که هر اندازه زاویه ی نبشی بیشتر باشد، میزان تحمل وزن آن افزایش پیدا می کند.

همین موضوع موجب می شود تا نبشی ها با زاویه ی 90 درجه در بازار خرید تقاضای بیشتری داشته باشند. پروفیل های نبشی فولادی با مقاومت بسیار بالا در طی فرایند نورد گرم تولید می شوند.

این پروفیل ها اکثرا توسط فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژ تولید می شوند.

ناودانی چیست

ناودانی ها، نوارهای فولادی هستند که در شکل های c یا U انگلیسی تولید می شوند. نام این پروفیل های فولادی بر گرفته از شکل ظاهری آن ها است.

این پروفیل های فولادی متشکل از دو بال و یک جان است. بال های ناودانی با زاویه ی 90 درجه به جان وصل شده و موجب تشکیل یک کانال می شود.

ناودانی ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. هر چند که ناودانی های فولادی از مقاومت پیچشی کمتری برخوردار هستند، ولی وزن سبک و انعطاف بالاتری دارند.

تفاوت نبشی و ناودانی

بررسی تفاوت نبشی و ناودانی:

همان گونه که در مباحث بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، نبشی و ناودانی تفاوت هایی با همدیگر دارند. تفاوت نبشی و ناودانی را می توان در زمینه ها و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار داد. از جمله تفاوت های میان نبشی و ناودانی به شرح زیر هستند:

  1. سطح مقطع
  2. کاربرد
  3. ظاهر
  4. جنس
  5. اجزای سازنده

اولین تفاوت نبشی و ناودانی از لحاظ ظاهری در سطح مقطع آن است.

هر دوی نبشی و ناودانی در دسته ی پروفیل ها قرار دارد. به این صورت که سطح هر کدام از پروفیل های فولادی در شکل و ظاهر منحصر به فردی می باشند.

البته سطح مقطع پروفیل ها با یکدیگر دارای تفاوت هایی هم هستند که این اختلافات موجب شده است نام های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته شود.

هر دو نوع این پروفیل های فلزی دارای بال هستند ولی نبشی فاقد جان است. به این صورت که نبشی ها توسط دو بال به طور مستقیم به همدیگر وصل شده اند.

در حالی که در ناودانی توسط دو بال با زاویه ی 90 درجه به جان وصل شده است که آن را دقیقا شبیه به یک کانال کرده است. در نبشی امکان این موضوع وجود دارد که اندازه ی بال ها نامساوی باشد ولی این امر در ناودانی صدق نمی کند چون تمامی ناودانی ها دارای اندازه ی بال برابر هستند. تفاوت نبشی و ناودانی در سطح مقطع موجب ایجاد وزن های متفاوتی هم می شود.

تفاوت نبشی و ناودانی در جنس

تفاوت نبشی و ناودانی در جنس

یکی دیگر از تفاوت های نبشی و ناودانی در جنس پروفیل ها می باشد. به این صورت که نبشی ها دارای تنوع گسترده تری از لحاظ جنس هستند.

نبشی ها در جنس های مختلفی مانند فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی، پلیمری و پلاستیکی و ... تولید می شوند.

لیست قیمت ناودانی

در صورتی که ناودانی ها از نظر جنس تنوع بالایی ندارند. ناودانی ها اکثرا در جنس های فولادی، گالوانیزه و آلومینیومی تولید و ساخته می شوند.

کاربرد نبشی و ناودانی موجب ایجاد تفاوت بین این دو پروفیل می شود.

تفاوت هایی که در ساخت نبشی و ناودانی از لحاظ ساختار و اجزا وجود دارد موجب ایجاد برخی تفاوت ها در کاربردشان شده است. از جمله مهم ترین کاربردهای نبشی می توان به مواردی همچون نبشی کشی ساختمان، ساخت قاب های مختلف، ساخت انواع وال پست ها، ستون ها، فریم های میز و صندلی و ... اشاره کرد.

از کاربردهای ناودانی هم می توان به ساخت قاب در و پنجره، ساخت دیوار و سقف تریلر، ساخت قاب وسایل نقلیه، ساخت نرده و خرپا و ریل، ساخت تیرچه و ... اشاره کرد.

تفاوت انواع نبشی ها و ناودانی ها از نظر ظاهر:

یکی دیگر از تفاوت های نبشی ها و ناودانی ها در ظاهر آن ها می باشد. به این صورت که تمامی افراد می توانند در صورت مشاهده ی این دو پروفیل در کنار هم متوجه تفاوتشان در شکل ظاهری شوند.

همان گونه که در مباحث بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، نبشی ها به صورت مقطعی L یا V می باشند ولی ناودانی ها به صورت یک کانال و شبیه به C یا U هستند.

همین طور طول بال ها در ناودانی و نبشی از ضخامت متفاوتی برخوردار می باشند.

تفاوت ظاهر نبشی ها با ناودانی ها می تواند در استفاده از آن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در بعضی اوقات و در صورت عدم دسترسی به نبشی، می توان ناودانی را از طریق برش محوری به نبشی تبدیل کرد. البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که در هر پروژه ای نمی توان از آن استفاده کرد. دلیل این موضوع هم به خاطر این است که برخی از پروژه ها تاکید بسیار زیادی برای استفاده از نبشی نوع فابریک دارند.

تفاوت در اجزای سازنده

یکی دیگر از تفاوت های نبشی و ناودانی در اجزای تشکیل دهنده ی آن ها می باشد.

به این صورت که به عضوی از پروفیل های فلزی که در برابر نیروهای کششی مقاومت می کند را جان و عضوی که در برابر نیروهای خمشی و برشی مقاومت می کند را بال می گویند.

برای شناسایی صحیح مقاطع فلزی به اجزای تشکیل دهنده ی آن ها، یک نام اختصاص داده شده است. البته این نام هایی که به اجزا اختصاص داده شده اند، از نظر مهندسی قابل اجرا هستند.

فرق بین نبشی و ناودانی از لحاظ استاندارد

یکی دیگر از تفاوت های میان نبشی و ناودانی در استاندارد تولید آن ها است. با وجود نزدیک بودن شکل این دو مقاطع فلزی، استانداردهایی متفاوت برای تولید آن ها وجود دارد. شماره ی استاندارد هر دو مقطع نبشی و ناودانی مطابق با استاندارد دین آلمان و اروپایی متفاوت می باشد. شماره ی استاندارد این مقاطع بر روی آن ها حک می شود.

فرق بین نبشی و ناودانی


Logo

تیم آهنات به شما تجربه‌ی خرید آسان را هدیه می‌دهد‌ تنها کافی است با بیان نیاز خود، با ما در ارتباط باشید


آدرس

استان تهران - شهر تهران - خیابان اشرفی اصفهانی - نرسیده به چهار دیواری- خیابان میرطاهری - پلاک 16 - واحد 5

021-47238000

ساعت کار شرکت 8:30 الی 17